jeudi 17 mai 2012

مؤتمرات احمد شفيق سيما مش مؤاتمر بجد ... شوفوا


 
أقسم بالله ان هذا حدث بالفعل
اول امس وانا راجع إلى بيتي - بالاسكندرية وليس القاهرة- اتصلت بي زوجتي تذكرني ببعض احتياجات المنزل فاتجهت إلى محلات فتح الله ولاحظت زحام شديد في الطريق على غير العاده ثم سمعت اشارات لاسكي صادرة من سيارة ملاكي بجواري ...حاولت ان اسلك طريق اقل زحاما فوجدته3 سيارات شرطة تغلقه تماما حاولت ان استفسرت من الضابط سبب اغلاق الطريق فرفض واكتفي بالقول انها اجراءات امنية مؤقته طلبت منه ان اركن السيارة فانا تقريبا امام فتح الله فرفض وقال في اقل من دقيقة سيسحبها الونش وستضطر للمرور على الامن الوطني قبل استعادتها ..استغربت من الكلمة وحاولت ان استفسر منه فلم يرد علي
قررت العودة للمنزل وحين اتجهت لطريقي قابلت للمرة الثالثة سيارة ملاكي فارهة يصدر منها اشارات جهاز لاسلكي ورغم الزجاج المغلق كنت استطيع ان اميز بعض الكلمات التي توحي بزائر قادم من طريق المطار وحالة طوارئ ودوريات سرية بجوار الدون تاون وامام كارفور ..

لم اكن ابتعدت كثيرا عن المكان حين قررت التوجه للدون تاون وهناك وجدت نشاط امني مكثف مخبريين وضباط بزي مدني سيارات تشويش وسيارات ملاكي تطوف المكان ورجال يقفون فوق اسطح المحلات التي لا تزيد عن دورين فقط على غير العادة .. كان التواجد الرسمي قليلا بينما كانت المنطقة عش للامن الوطني والمخابرات ووبعد مسافة قليلة وامام الباب الرئيسي لاحد الفنادق وجدت بعض الشباب الصغير يحمل صور الفريق احمد شفيق
كان الموقف غريبة لا توجد اي لافته او دعوة او اعلان عن مؤتمر لشفيق
التواجد الامني مكثف جدا بحيث طننت انها فرق التأمين هذه لن تكون لشخصية اقل من المشير نفسه
سالت احد الشباب :هو شفيق جي فعلا ..قال ايوه

ركنت السيارة ونزلت وحين اقتربت من مدخل الفندق الذي تحوطه قوات الشرطة اعترضني ضابط بزي مدني :حضرتك رايح فين ..قلت انا عايز احضر مؤتمر احمد شفيق ...امتعض الرجل ثم قال حضرتك معاك دعوة رسمية ..قلت لا بس مش ده مؤتمر انتخابي عام انا هدخل ولو الدعوة بفلوس هدفع تمنها ..قال لا يا استاذ حضور المؤتمر بيكون بدعوة رسمية فقط ..قلت بس انا شايف ناس بتدخل من غير ما تطلع الدعوة ...قالي والله يا شيخ كلهم مدعوين بالاسم ومعروفين واحد واحد ..قلت له يعني سيما مش مؤاتمر بجد ..قال تقدر حضرتك تعتبره كده

وانا خارج اقتربت من الشباب الي بيحمل صورة شفيق وقلتلهم بصوت عالى مش راضيين يدخلوني ..المؤتمر طلع سيما ..ضحك أحدهم فاقتربت منه وقلتله بالله عليك ..اقسمت عليك بالله واخد كام عشان تقف هنا بالصورة دي ..ضحك ولم يرد فاعدت القسم عليه فرد زميله قال خمسين جنيه يا شيخ قلته بص انا مش هقولك غير كلمة واحدة خليك راجل ولما تروح تنتخب افتكر دم الشهداء
غادرت المكان على طنين اجهزة اللاسكي ونظرات المخبرين والقناصة وسيارات الامن الوطني
وانا اتذكر تصريحات المجلس العسكري "نقف على مسافة واحدة من كل المرشحيين
وشعرت ان دور شفيق القادم سيكون أكبر مما نتوقع
بواسطة:
Khaled Harby


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire