lundi 28 mai 2012

تويتات بلال فضل .. رغم اختلافى فى بعض الاحيان معه لكن بلال انسان شريف

لما حمدين كان صاعد وأنصاره كانوا فاكرينه هيفوز قالك بلال لما هاجمه الناس تعاطفت معاه دلوقتي لما خسر قالك بلال السبب طفش الناس.ارسوا على بر


اللي مصدق إن الناس بتنتخب رئيس عشان كاتب قال كلام حلو عنه أو وحش عن غيره لاتدري شيئا عن الواقع.على الكاتب أن يعبر عن رأيه وخلاص بكل حرية


أنا مش شايف أي مصايب ومستغرب ولولة الناس.المعركة محسومة.شفيق ضد الثورة واكتسب شرعيته من كونه ضد الثورة.إزاي يبقى محل تساؤل إننا مانقفش ضده


لاتهزني المزايدات ولا تفرق معايا الشتايم ببصلة.إذا كان التكفير مافرقش معايا.كنت ولازلت أعارض الإخوان لكنهم أقرب لي من شفيق ومن كل الفاسدين


عشان أجيب من الآخر وبكل أدب اللي متخيل إن في كاتب ممكن يبقى محايد هو شخص حمار.الكتابة إنحياز بالضرورة ولابد من الدفاع عن إنحيازك دائما


حكاية إنك تقولي سقطت من نظري عشان بتأيد مرسي ولا عشان بتعارض صباحي.هو أنا أعرفك أصلا عشان يفرق معايا إني أسقط من نظرك.ده رأيي وأنا حر فيه


المسألة مسألة ضمير.كيف تنتخب لحكم مصر شخصا لجأ إليه مبارك لينقذه لم يستقل عندما رأى دم المصريين يراق في موقعة الجمل وحمى قتلة أمن الدولة


على فكرة أول مرة حد قالي سقطت من نظري كانت سنة 96 وكنت في بداية حياتي ككاتب زعلت جدا وتخيلت إن الحياة انتهت بس دلوقتي اتعودت على السقوط):


كل خطايا الإخوان خطايا سياسية يمكن أن يتم حسابهم عليها والضغط عليهم شعبيا للحصول على ضمانات وتذكيرهم بأنهم لولا شرعية الثورة لما كانوا شيئا


شفيق اللي بتفكروا تنتخبوه عشان خايفين من جزء من الشعب زيكو ساب فلوسكو تتهرب بره.راجعوا مقالاتي عنه في المصري ودوره في عدم تجميد الحسابات


ثقوا في أنفسكم إنتو اللي هتحموا حرياتكم الشخصية بأنفسكم لكن لو سبتو شفيق يحكم مفاتيح الدولة هتبقى بعيد عن إيديكو وهيستمر النهب المنظم لمصر


شفيق رفض ارسال خطابات لأمريكا والإتحاد الأوروبي لتجميد أموال مبارك لغاية مامشي والكلام ده أنا نشرته في المصري اليوم وارجعوا للأرشيف

عندما أتخذ موقفا لا آخذه لكي أكسب بل لأني أراه الأصح وحتى لو كل الناس انتخبت شفيق سأظل فخورا بأنني وقفت في صف الثورة ضد حكم القمع والفساد


كل ماأطلبه أن تفكر في رأيي قليلا.لكن عندما تقوم بشتيمتي بعد أن أقول رأيي سأكون أنا أفعل شيئا آخر أستثمر به وقتي وأنت تضيع حياتك في شتيمتي ):


أي حد يقول إن مصر هتبقى إيران في ظل الإخوان لايعرف مصر ولاإيران.ايران شعب أغلبيته شيعة يؤمنون بولاية الفقيه ده جزء من إعتقادهم عكسنا تماما


شكرا ياشباب رايح أضرب أكلة جامدة أصل السقوط من النظر بيجوع.على فكرة واضح إن تأييد مرسي ده خطر شوية عشان ضبطت نفسي وأنا هاقول موتوا بغيظكم.هع

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire