mercredi 23 mai 2012

نشطاء فيس بوك لشفيق.الجزم دي بروفة للي هيحصلك لو بقيت رئيس

أثارت واقعة رشق الفريق شفيق بالأحذية وزجاجات المياه اليوم أثناء توجهه للإدلاء بصوته، ردود أفعال واسعة ومتباينة على مواقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، و"تويتر"، ما بين السخرية والتأييد، والاستهجان.
تقول إحدى المشاركات :"شفيق قال اللي حصل في العباسية بروفة للي هيعترض في التحرير، واحنا بنقوله:"الجزم" اللي بترف على دماغك دي بروفة للي هيحصلك لو بقيت رئيس"، ويقول Mohamed Sami شفيق لا يسعى للرئاسة،  شفيق بيحاول يلم أكبر كمية جزم، لأن الهدف غير المعلن هو محل فى روكسى اسمه "حذاء الثورة".
وتسخر مشاركة أخرى من الواقعة بالقول:" الناس بتحبك أوى يا شفيق،  لدرجة إنهم مستعدين يمشوا حافيين علشان خاطرك"، ويقول مختار عدلى :" على كدة لو حصل تزوير لاقدر الله ونجح شفيق مصر كلها هتمشى حافى".
من جهة أخرى استنكرت صفحات محبي الرئيس مبارك، وآسف يا ريس، والأغلبية الصامتة وعدد من صفحات الفلول، الواقعة، مشيدة بموقف الفريق شفيق وتعامله معها برباطة جأش على حد وصفها، ومشيرة إلى أن الرسل تعرضوا لما هو أشد، بينما لم يصدق البعض ما حدث واصفا إياه بالإشاعة، تقول احدى المشاركات لشخص يدعى أحمد عبيدو:" الخبر ده غير صحيح ودى اشاعات، ثم ماهو الدليل"، وتقول نداء راغب توكل:" كل الانبياء اهينوا من قومهم وكل الشرفاء لا يقبلهم الغوغاء وان شاء الله الفريق شفيق رئيس مصر القادم"

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire