lundi 21 mai 2012

قصيدة " طعم الوطن " لتأييد حمدين صباحي

الشاعر الشاب سعيد شحاتة يؤيد حمدين صباحي بقصيدة "طعم الوطن"



 بطريقة جديدة ومبتكرة، دون الهتاف وحمل الشعارات في اللجان الانتخابية، كتب الشاعر الشاب سعيد شحاتة قصيدة بعنوان "طعم الوطن" في حب وتأييد المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية حمدين صباحي

طعم الوطن نعناع فى حلق الجياع
صمت الوطن صفصاف على كتافى
 يا طير يا رافض سكة الأتباع
 قلبى المعافر ع الطريق حافى
واقف وباهتف و(السلاح صاحى)
ضدّك ومش رافضك ولا بانفيك
أنا طالع أدّى الصوت لـ (صبّاحى(
وف إيدى ورده وبابتسم فى عنيك
اليوم دا يومك يا أم شال أخضر
اليوم دا يوم العزبة والبندر
يوم اللى يقدر يخلقك تانى
ويسيب طيورك تمشى تتغندر
(مرغم عليك يا صبح) فرحان يا نور
أنا أبويا مصرى وجدى كان مأمور
لا قدرت أخون ولا أبيع ولا أتجمّل ولا قادر أتحمّل وطن مكسور
طلع النهار والفجر شقّ الحيط
والليل وقف للشمس بالوطاويط
طلع اللى عاش للضلمه بسلاحه
طلع اللى عاش للضىّ بالنبابيت
حالف يا مصر عشان عنيكى يمين
مخلوق وطينك غير جميع الطين
حالف يا مصر وواقف أتمايل
شايل ولادى وهانتخب (حمدين)
الكل مصرى ومصر فى حشانا
يوم العبور حرّكنا أسر البور
ولا فرّقتنا ديار ولا ديانه
عدّينا سورك وانطلقنا نسور
وعنيكى رايه وبنت نعسانه
يا ورد طارح بين حيطان الدور
مبدور وروحى شراع ورمّانه
لو كنت قادر كنت أهِدّ السور
وإن كنت عاجز كنت أقف دانه
يا عَوْرةْ الوطن اللى عرّوها
مش طمعانين فى العز والسلطان
يا ضحكتى الصافيه اللى غمّوها
يكفينى م الذلّ اللى شُفته نيشان
يكفينى ضحكة قلبك المَهْرى
عاشق وساند بالوجع ضهرى
عاشق وصامد فى الوشوش الدّون
عاشق ودمى على التراب مهرى
طالع وشايلك رايه ف يمينى
والصوت أمانة وصوتى راسمالى
طالع لواحد طينته من طينى
طالع ف ايدى بلادى وعيالى
طالع وباهتف و(السلاح صاحى)
ضدّك ومش رافضك ولا بانفيك
أنا طالع أدّى الصوت لـ (صبّاحى)
وف إيدى ورده ومصر ليّا وليك

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire